Friday, 12 February 2010

solution kepada status YM

sepanjang minggu ni aku slalu letak status Yahoo Messenger macam ni --- "lapau memanjang (>_>)"

sbb hakikatnya mmg sekarang aku cepat lapar terutamanya bila time tgh2 malam...kadang2 siang dah mkan tghri kul 3 dah lapar balik...sampaikan kawan aku pon tgur dalam kelas, lapau memanjang, lapau memanjang.....

tiba2 hari ni dan dan je aku baru selesai makan burger spesel ada seorang hamba Allah ym aku berbunyi gini :

ada satu sahabat di zaman Nabi SAW dulu, dia mengadu pada Rasulullah SAW, dia kata dia slalu makan tak kenyang, lalu Rasulullah SAW suruh dia makan dgn berjemaah.sekurang2nya makan berdua.ada beberapa perkara, yang Nabi SAW slalu buat perkara tu dgn berjemaah, SOLAT, MAKAN, BERJALAN

tiba2 aku rasa..alamak, segannyer...huhu...mmg aku selalu makan sorg2, agaknya sbb tu la cepat lapar kot...kemudian berdasarkan sunnah yg diberi kat atas ni ada disebut ttg solat, makan dan berjalan secara berjemaah...solat mgkin kita dah biasa dengar secara berjemaah...makan pun dah tau td...tapi yang berjalan berjemaah ni camne plak??

hamba Allah ni kata
 kalau berjalan2 , seelok2nya ( paling kurang pun berdua ), maknanya berteman la.
kalau g kelas, g ramai2la, dlm kumpulan student yg sama2 nak g klas, wlaupun dia ke kelas lain, tp dlm satu gerombolan k.

bagi aku, mgkin yg ni agak susah nak dilaksanakan memandangkan aku jenis yg suka berjalan laju dan slalu jgak jalan pi kelas n balik kelas sorg2...bila ak pkir2 balik, ada hikmahnyer. kalau kita jalan ramai2 atleast selamat la sikit terutamanya bg pompuan...(llki xtau la)...bleh gak menjalin silaturrahim sesama kengkawan yg kita jalan g klas sama2 tu...hooooooooo

jadi, mari la kita sama2 amalkan tabiat ini mudah2an dapat pahala walaupn sedikit insyaAllah...

dan mudah-mudahan aku pnya perut menjadi kurang lapar...:D

2 comments:

MSOM said...

ASSALAMUALAIKUM DILAFAS, salam ziarah dan selamat menulis

::iniainithemovie::: said...

haha,,
sama mcm org, tak bule jalan reramai..
nanti kengkawan kene tinggal kat belakang..ngee

Related Posts with Thumbnails